Όταν μιλάμε για διάβασμα, πολλοί μαθητές πιστεύουν ότι όσο περισσότερες ώρες περνούν πάνω από τα βιβλία, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα δουν. Όμως, η πραγματικότητα δείχνει ότι δεν αρκεί να ξοδεύεις άπειρες ώρες μπροστά σε σημειώσεις. Η ποιότητα του διαβάσματος παίζει καθοριστικό ρόλο, ενώ η σωστή ισορροπία ανάμεσα σε ποσότητα και ποιότητα οδηγεί στην πραγματική επιτυχία.
Γιατί η ποσότητα από μόνη της δεν αρκεί
Αν ένας μαθητής μένει ατελείωτες ώρες στο γραφείο, αλλά μελετά χωρίς συγκέντρωση, τότε δεν μπορεί εύκολα να αποθηκεύσει τις πληροφορίες. Έτσι κουράζει το μυαλό του, θολώνει την μνήμη του και τελικά σπαταλά χρόνο. Η ποσότητα χωρίς μέθοδο μοιάζει με ποτήρι που γεμίζει μέχρι να ξεχειλίσει, χωρίς όμως να κρατάει το νερό μέσα του.
Η δύναμη της ποιότητας
Η ποιότητα διαβάσματος βασίζεται στην καλή οργάνωση και στη σωστή στρατηγική. Σημαίνει ότι ο μαθητής ξέρει τι πρέπει να μάθει, πώς να το προσεγγίσει και πότε να κάνει επανάληψη. Για παράδειγμα, η τεχνική της περίληψης, τα διαλείμματα ανάμεσα στις ενότητες και η χρήση χρωμάτων συντελούν στην συγκράτηση της πληροφορίας. Έτσι, σε λιγότερο χρόνο, η απόδοση ανεβαίνει θεαματικά.
Ο ρόλος της συγκέντρωσης
Η συγκέντρωση αποτελεί τη βάση της ποιοτικής μελέτης. Αν ο μαθητής κάθεται στο γραφείο με το κινητό δίπλα ή με τον υπολογιστή ανοιχτό, τότε αποσπάται συνεχώς και δεν αποδίδει. Αντίθετα, με ένα ήρεμο περιβάλλον, χωρίς περισπασμούς, ο χρόνος διαβάσματος γίνεται πολύ πιο παραγωγικός.
Η χρυσή τομή: ποσότητα και ποιότητα μαζί
Δεν πρέπει να βλέπουμε την ποσότητα και την ποιότητα σαν αντίπαλους. Ο σωστός μαθητής χρειάζεται και τα δύο. Για παράδειγμα, ένα πρόγραμμα που συνδυάζει δύο ώρες συγκεντρωμένης μελέτης με διαλείμματα και στοχευμένη επανάληψη αποδίδει καλύτερα από πέντε ώρες συνεχόμενου διαβάσματος χωρίς μέθοδο.
Η ξεκούραση ως κλειδί
Το διάβασμα χωρίς ξεκούραση δεν φέρνει αποτελέσματα. Ο ύπνος, η σωστή διατροφή και οι μικρές δραστηριότητες μέσα στην ημέρα δίνουν στον εγκέφαλο ενέργεια και καθαρότητα. Όταν ο μαθητής ξεκουράζει το μυαλό του, μαθαίνει πιο γρήγορα και αποδίδει καλύτερα, ακόμη κι αν μελετά λιγότερο.
Η επιτυχία δεν υπάρχει σε ατελείωτες ώρες πάνω στα βιβλία, αλλά στην ισορροπία. Όταν ο μαθητής συνδυάζει αρκετό χρόνο με μεθοδικότητα και σωστές τεχνικές, τότε η γνώση είναι πιο σταθερή και η διαδικασία του διαβάσματος πιο ευχάριστη.
Comments (0)